Palats

Rätt värdelös uppdatering på detta ställe, tyvärr.
 
Har precis spenderat en weekend i Stockholm med goda vänner. Massor av god mat och dryck, julmarknad på Skansen och i Gamla Stan, en väldigt massa promenerande och ett museebesök.
Julmarknaden var helt klart bäst på Skansen - Gamla Stan var mycket på liten yta och det blev extremt trångt.

Museet hette Hallwylska Museet och det bara MÅSTE man besöka. Ett palats på Hamngatan 4 (inte långt ifrån Dramaten) som byggdes mellan 1893 och 1898. Arkitekten fick fri budget att bygga åt makarna von Hallwyl, så ni kan haja att det var stort och påkostat. Nätta 40 rum och kök. Makarna ville för övrigt helst bygga där Dramaten ligger, men då satte Stockholms stad ner foten. Grevinnan von Hallwyl har dessutom samlat på allt man kan tänka sig och bevarat till eftervärlden. ALLT fanns kvar och var katalogiserat med stor omsorg och noggrannhet. 
 

Steinway & sons
 
Just nu hade de lånat in kläderna från serien Downton Abbey, vilket var en riktig lyckträff eftersom jag följer den serien slaviskt! Otroligt vackra klänningar som man kände igen från serien. Herrarnas kläder används fortlöpande i inspelningarna, så det var bara de kvinnliga karaktärernas kläder som fanns att se.
 
Änkegrevinnan och Lady Mary
 
En härlig helg som blev en fin start på December! Nu väntar jag på att min beställning med pysselgrejer ska komma, så att jag kan återuppta min lyktproducering. MEN innan dess ska jag till Skattkärr med Elin för att hålla i scrapkväll på onsdag. Spännande :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0